Short Range Radar (SRR)

Short Range Radar (SRR) is een radar systeem in de auto die de automobilist bij een aantal zaken moet helpen, zoals:
  • Botsing detectie
    • Waarschuwing bij onvermijdelijke botsing
    • Automatisch remmen en opblazen airbags
  • Weghelft detectie
  • Blinde hoek detectie
  • Achteruit inparkeren
  • Voetganger herkenning
Short Range Radar.

Om al die functies te kunnen vervullen, zal het radarsysteem niet alleen naar voren maar ook naar opzij en naar achter moeten kunnen kijken. Een volwaardig Short Range Radar systeem bestaat dan ook uit een een aantal radarsystemen. Speciaal voor dit systeem is een 4 GHz brede band beschikbaar gesteld in de 77-81 GHz band. Het gemiddeld uitgezonden vermogen is maximaal -3 dBm/MHz (eirp).

Daarnaast zou de auto nog van een long range radar moeten worden voorzien voor de Automatische Cruise Control (ACC). Hiervoor is een band van 76-77 GHz toegewezen.

Het gebruik van UWB voor auto-radar heeft in Europa veel stof doen opwaaien, omdat de automobiel industrie (voorlopig) gebruik wil maken van een 5 GHz brede band rond de 24 GHz. Hierbij wordt ook uitgezonden in de frequentieband 23,6 - 24 GHz. Deze band is wereldwijd toegewezen aan passieve diensten ten behoeve van aarde- en atmosfeeronderzoek, radio-astronomie en ruimteonderzoek. Uitzenden in deze band is in principe dan ook verboden.

De industrie heeft uiteindelijk de mogelijkheid gekregen om tot 30 juni 2013 van de 24 GHz (24,15 +/– 2,50 GHz) band gebruik te maken. Het maximaal uitgezonden gemiddeld vermogen is 41,3 dBm/MHz (eirp), behalve voor frequenties onder de 22 GHz, waar het maximum voor de gemiddelde vermogensdichtheid is vastgesteld op -61,3 dBm/MHz eirp.

Nieuwe systemen dienen na deze datum gebruik te maken van de 79 GHz band.





Terug naar boven.

 
© Peter Anker, Gids in Frequentieland.